Vijf voornemens om jouw online presentatie te verbeteren

jouw-online-presentatieHet nieuwe jaar is nu een paar weken oud en de eerste goede voornemens beginnen een gewoonte te worden, of zijn alweer doorbroken. Reden genoeg om er nog een paar te maken en ook uit te voeren. Want ook kleine verbeteringen, kunnen een groot verschil in werking zetten.

De vraag is: hoe staat het ervoor met jouw online presentatie? Met je profielen op Facebook en LinkedIn en niet te vergeten met jouw website? Ontdek vijf acties om alles weer even heerlijk op te frissen, zodat jij dit jaar optimaal, helder en goed voor de dag komt.

1. Update je social media profielen

Als je Googlet op jouw naam, is het goed mogelijk dat zelfs als jij een website hebt, jouw LinkedIn profiel hoger scoort. Omdat zo’n profiel lekker overzichtelijk is en altijd dezelfde structuur heeft, kiezen werkgevers en opdrachtgevers er vaak voor eerst daarop te kijken om te ontdekken wie je bent en wat je doet. Als ze naar aanleiding daarvan meer over je willen weten, komt jouw website aan de beurt. Zaak dus dat dit up-to-date is en aantrekkelijk geformuleerd.

Als jouw nieuwste betrekking er nog niet op staat, voeg het toe. En als je zelfstandig ondernemer bent, laat dan weten waar je mee bezig bent, wat je nieuwste projecten zijn en vooral….hoe je iemand van dienst kunt zijn.

Over hoe je het aantrekkelijk formuleert zijn hele aparte cursussen voor te vinden, maar je kunt het ook eenvoudig houden. Ga in het schrijven van je teksten uit van jouw klant, jouw opdrachtgever, jouw toekomstige werkgever en vraag je af: wat kan ik voor hem of haar betekenen?

2. Update je foto’s

Behalve de teksten, is het ook goed om je af te vragen hoe lang jouw profielfoto al mee gaat. Jouw foto resoneert wie jij bent. Goede kans dat als jouw foto enkele jaren oud is, de resonantie niet meer helemaal hetzelfde is. Jij hebt je ontwikkeld in je vakgebied en als het goed is ook als mens. Al die inzichten, veranderingen, kennis en ervaring die jij afgelopen tijd hebt opgedaan draagt bij aan wie jij nu bent. Laat die resonantie uitstralen in jouw foto.

Een kleine aanvulling daar nog op, maar niet geheel onbelangrijk is dat het zeker aan te raden is een professioneel fotograaf in de arm te nemen voor jouw profielfoto. Een goede fotograaf ziet jouw potentie en weet hoe dat in beeld te krijgen.

3. Zorg ervoor dat jouw website geschikt is voor mobiel

In 2016 is het echt een must dat jouw site geschikt is voor mobiel. Het merendeel van alle zoekopdrachten op internet gaat tegenwoordig via een mobiele telefoon of tablet. Als jouw website zich niet aanpast aan de schermgrootte, vraagt dat van de bezoeker scherpe ogen, in en uit zoomen, heen en weer scrollen en allerlei andere zaken waarmee jij het jouw bezoeker wel erg lastig maakt om te ontdekken of jij iets voor ze kunt betekenen.

In 2015 is Google begonnen mobiele zoekresultaten aan te passen: als jouw website niet geschikt is voor mobiel, scoor je lager en word je dus minder goed gevonden. We zijn nu bijna een jaar verder en als jouw website nog niet is aangepast, dan heb je kans dat je de boot gaat missen. En dat zou toch zonde zijn, want je hebt ongetwijfeld iets moois te bieden.

Ben je er niet zeker van of dit voor jouw website het geval is?
Check het hier: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

4. Vernieuw de foto’s en teksten op jouw website

Is jouw website al een paar jaar oud en staan er nog steeds dezelfde foto’s op als toen je begon? Dan is het tijd voor wat vernieuwing. Zeker als je een vrij statische website hebt, met slechts enkele pagina’s met informatie, geven nieuwe foto’s weer even een andere look and feel. Het is eigenlijk net zoals een voorjaarsschoonmaak; als alles weer schoon en fris is, geniet je daarvan. Het geeft jouzelf weer inspiratie om weer frisse energie te steken in jouw project of business en dat voelt jouw bezoeker net zo goed.

En dan…..
En dit kan zowel het begin- als het eindpunt zijn van deze voornemens:

5. Google je eigen naam

Als jij in contact treedt met (potentiële) klanten, of een werkgever, een concurrent of een mogelijke samenwerkingspartner, dan is de kans groot dat zij jouw naam intypen in Google.

Wat komen ze dan precies tegen? Wat zien ze? Wat lezen ze? Komt het overeen met jouw boodschap en wat jij uit wilt stralen?

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om jouw online presentatie te verbeteren. Maar dit is een goed begin. Ik ga er zelf zo direct ook mee aan de slag, maar wilde het direct alvast met je delen.

Heb jij nog andere goede tips? Laat dan even een comment achter, zodat iedereen er gebruik van kan maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *